Scarica qui il regolamento completo 2017 in pdf>>

Art. 1 — Introduzione, obiettivi e finalità

Trieste Science+Fiction Festival è una manifestazione multidisciplinare dedicata all’esplorazione dei mondi del fantastico, dei linguaggi sperimentali e delle nuove tecnologie nelle produzioni per il cinema, la televisione e le arti visive. Il principale obiettivo di Trieste Science+Fiction Festival è promuovere e dare visibilità, in Italia e nei Paesi limitrofi, alle produzioni del settore fantastico provenienti da tutto il mondo, con particolare riguardo alle produzioni europee e con attenzione particolare per le opere cinematografiche ed audio-visive di genere science-fiction e fantasy.


Art. 2 — Organizzazione ed enti promotori

Trieste Science+Fiction Festival è organizzato dal Centro Ricerche e Sperimentazioni Cinematografiche e Audiovisive La Cappella Underground. Il Festival è sostenuto da: Ministero per i Beni e le Attività Culturali – Direzione Generale Cinema, Regione Autonoma Friuli Venezia Giulia, Provincia di Trieste, Comune di Trieste, Camera di Commercio di Trieste, Università degli Studi di Trieste. Dal 2005 Trieste Science+Fiction Festival aderisce alla E.F.F.F.F. – European Fantastic Film Festivals Federation.
L’indirizzo degli uffici organizzativi del Festival è:
Trieste Science+Fiction
c/o La Cappella Underground
piazza Duca degli Abruzzi 3 – 34132 Trieste (Italia)
T +39 040 3220551 / F +39 040 9673002
info@scienceplusfiction.org
www.sciencefictionfestival.org


Art. 3 — Date e sezioni

Trieste Science+Fiction Festival 2017 si svolge dal 31 ottobre al 05 novembre a Trieste.
Il festival è articolato nelle seguenti sezioni:
• concorso internazionale per film di science-fiction e fantasy – premio Asteroide;
• concorso per il miglior lungometraggio europeo di genere fantastico – premio Méliès d’argent;
• concorso per il miglior cortometraggio europeo di genere fantastico – premio Méliès d’argent;
• Spazio Italia – selezione di opere italiane di genere fantastico;
• retrospettive, programmi speciali e premi alla carriera;
• anteprime ed eventi speciali.

Un comitato di selezione visiona ed invita i film che saranno presentati nelle sezioni competitive e non competitive.


Art. 4 — Concorso internazionale per film di science-fiction e fantasy – premio Asteroide

Possono partecipare al concorso internazionale i film lungometraggi (della durata minima di 60 minuti) ultimati non prima di 18 mesi antecedenti al festival, girati in qualunque formato, e riconducibili al genere science-fiction e fantasy nella sua accezione più ampia. Il concorso è riservato alle opere prime, seconde o terze di registi emergenti, inedite in Italia, salvo eccezioni a giudizio insindacabile del comitato di selezione. La direzione del festival nominerà una giuria internazionale composta da non meno di tre professionisti, incaricata di assegnare il premio Asteroide al miglior film. Al film vincitore verrà consegnata una creazione artistica originale, realizzata da un artista locale e del valore minimo di 1000 euro.
Il film vincitore del Premio Asteroide dovrà riportare l’indicazione del riconoscimento ottenuto su tutti i materiali promozionali e in tutte le forme di distribuzione (sala, home video, VOD), secondo la grafica ufficiale predisposta e fornita dal Festival.


Art. 5 — Concorso per il miglior lungometraggio europeo di genere fantastico – premio Méliès d’argent

Il concorso per il premio Méliès d’argent è organizzato in collaborazione con la European Fantastic Film Festivals Federation ed è riservato a lungometraggi europei (della durata minima di 59 minuti) di recente produzione e di genere fantastico, nella sua accezione più ampia. Tutti i film devono essere qualificati come Produzione Europea secondo le regole della E.F.F.F.F.[1] . La selezione è composta da un minimo di sei film lungometraggi, inediti in Italia. La direzione del festival nominerà una giuria composta da professionisti del settore che avrà il compito di assegnare il Méliès d’argent a uno dei film del concorso. Lo stesso film può essere selezionato in più festival della E.F.F.F.F. Tuttavia, un film che riceve il Méliès d’argent in uno dei festival della Federazione non può partecipare al concorso nei successivi festival membri. I film premiati con il Méliès d’argent nei singoli festival della Federazione partecipano ogni anno al concorso per il Méliès d’or (www.melies.org).
Il film vincitore del Premio Méliès d’argent dovrà riportare l’indicazione del riconoscimento ottenuto su tutti i materiali promozionali e su tutte le copie in distribuzione (sala, home video, VOD), secondo la grafica ufficiale predisposta e fornita dal Festival.


Art. 6 — Concorso per il miglior cortometraggio europeo di genere fantastico – premio Méliès d’argent

Possono partecipare al concorso i film cortometraggi della durata massima di 25 minuti (salve eccezioni a giudizio insindacabile del comitato di selezione), ultimati non prima di 18 mesi antecedenti al Festival, girati in qualunque formato, e riconducibili al genere science-fiction e fantasy nella sua accezione più ampia. Tutti i film devono essere qualificati come Produzione Europea secondo le regole della E.F.F.F.F.[1]. La selezione è composta da un minimo di dieci cortometraggi, inediti in Italia. Il premio Méliès d’argent sarà assegnato al cortometraggio in concorso che avrà ricevuto il maggior numero di voti dal pubblico in sala. Lo stesso film può essere selezionato in più festival della E.F.F.F.F. Tuttavia, un film che riceve il Méliès d’argent in uno dei festival della Federazione non può partecipare al concorso nei successivi festival membri. I cortometraggi premiati con il Méliès d’argent nei singoli festival della Federazione partecipano ogni anno al concorso per il Méliès d’or (www.melies.org).
Il film vincitore del Premio Méliès d’argent dovrà riportare l’indicazione del riconoscimento ottenuto su tutti i materiali promozionali e su tutte le copie in distribuzione (sala, home video, VOD), secondo la grafica ufficiale predisposta e fornita dal Festival.


Art. 7 — Spazio Italia – selezione di opere italiane di genere fantastico

Spazio Italia è una sezione non competitiva che accoglie una selezione di opere italiane di recente produzione, girate in qualunque formato e di qualunque durata, riconducibili al genere fantastico nella sua accezione più ampia.


Art. 8 — Partecipazione alla selezione

La richiesta di partecipazione alla selezione deve essere inoltrata tramite la scheda di iscrizione ufficiale o tramite le piattaforme web indicate sul sito del Festival (www.sciencefictionfestival.org). L’iscrizione è gratuita. La scheda di iscrizione, compilata in tutte le sue parti, dovrà pervenire via email entro il 18 settembre 2017, accompagnata da un’adeguata documentazione informativa, come specificato nella stessa scheda di iscrizione. Entro la stessa data, dovrà essere garantito ai membri del comitato di selezione l’accesso ad una copia del film in formato digitale. Nel caso i presentatori dei film preferiscano inviare una copia del film in formato DVD/Blu-Ray, la spedizione dovrà riportare la seguente dicitura: “per scopo culturale, senza valore commerciale / for cultural purpose only, without commercial value”. In caso contrario, il Festival si riserva il diritto di rifiutare la spedizione. Le spese di spedizione di tutti i materiali sono a carico dei partecipanti. Il materiale informativo andrà a far parte degli archivi di Trieste Science+Fiction Festival e non sarà pertanto reso ai mittenti.
Le decisioni attinenti alla selezione dei film sono a giudizio insindacabile del comitato di selezione del Festival. Il comitato di selezione non è tenuto a fornire delucidazioni in merito ai criteri di inclusione o esclusione dei film sottoposti alla sua attenzione.


Art. 9 — Partecipazione al festival: copie di proiezione e materiali richiesti

Tutte le copie dei film invitati al Festival dovranno essere in versione originale (sottotitolate in inglese, se non in lingua inglese). Il formato di proiezione accettato dal Festival è il DCP. Eventuali eccezioni dovranno essere concordate con il personale tecnico del Festival e sono a discrezione del Festival stesso.
Le copie dei film dovranno pervenire al Festival entro e non oltre il 23 ottobre 2017. Le spedizioni internazionali dovranno riportare la dicitura: “per scopo culturale, senza valore commerciale / for cultural purpose only, without commercial value”. Le spedizioni provenienti da Stati extra-europei dovranno essere accompagnate da una fattura proforma, che dichiari un valore non superiore ai 50 USD. Il Festival non si farà carico di eventuali spese doganali.

I presentatori dei film invitati dovranno anche far pervenire al Festival il seguente materiale:
• scheda tecnica;
• sinossi del film, bio-filmografia e dichiarazione del regista;
• foto del film e del regista;
• lista dialoghi nella lingua originale del film;
• file dei sottotitoli in inglese (per film in lingua diversa dall’italiano e dall’inglese);
• copia del film in formato digitale per la realizzazione dei sottotitoli italiani (per film in lingua diversa dall’italiano);
• video clip a scopo promozionale.
La documentazione completa dovrà pervenire al Festival entro e non oltre il 9 ottobre 2017.
Gli uffici del Festival invieranno tempestivamente istruzioni dettagliate riguardo ai materiali richiesti, unitamente alle informazioni inerenti la spedizione delle copie, a seguito dell’accettazione dell’invito da parte dei presentatori dei film.


Art. 10 — Costi di spedizione e assicurazione

I costi di spedizione dei film sono a carico del Festival, tranne nei casi in cui la rispedizione, per espressa richiesta degli aventi diritto, debba essere effettuata presso un indirizzo diverso da quello della sede dei presentatori dei film. La restituzione delle opere selezionate sarà effettuata entro due settimane dalla conclusione del festival; sarà cura degli interessati fornire al Festival i dati per la rispedizione delle copie. Le copie saranno assicurate da eventuali danni con una polizza di assicurazione “All Risks” stipulata a cura e a spese del Festival. Le copie saranno effettivamente assicurate per il periodo in cui saranno a disposizione del Festival, vale a dire dal momento in cui vengono ricevute fino al momento della spedizione di ritorno.


Art. 11 — Disposizioni generali e contestazioni

L’iscrizione e la partecipazione al Trieste Science+Fiction Festival implica l’accettazione del presente regolamento in tutte le sue parti. Per ogni questione non disciplinata dal presente regolamento, la direzione del Festival si riserva il diritto di assumere decisioni definitive. Il presente regolamento è redatto in lingua italiana e inglese. In caso di problemi interpretativi, fa fede la versione italiana.

[1] — Sono considerati europei: a) i film di produzione interamente europea, indipendentemente dalla nazionalità del regista; 2) i film di produzione europea e coproduzione extra-europea, nel caso in cui il regista sia di nazionalità di uno dei paesi europei. La decisione finale sull’ammissibilità dei film alla competizione spetta al Consiglio della European Fantastic Film Festivals Federation.[:en]Download here the 2017 full regulation in pdf>>

Art. 1 — Introduction, aims and purposes

Trieste Science+Fiction Festival is a multidisciplinary event devoted to the exploration of the realms of the “fantastic” genre, and the use of new technologies and experimental languages in film, television and visual arts. The main purpose of Trieste Science+Fiction Festival is to present and promote, in Italy and in its neighboring countries, “fantastic” productions from all over the world, focusing particularly on science-fiction and fantasy cinematographic and audio-visual works.


Art. 2 — Organization and supporting institutions

Trieste Science+Fiction Festival is organized by the Italian film center La Cappella Underground. The Festival is supported by: Ministry for the Cultural Heritage – DGC, Autonomous Region of Friuli Venezia Giulia, Province of Trieste, Municipality of Trieste, Trieste Chamber of Commerce, University of Trieste. Since 2005 Trieste Science+Fiction Festival has been a member of the E.F.F.F.F. – European Fantastic Film Festivals Federation.
The address of the Festival’s headquarter is:
Trieste Science+Fiction
c/o La Cappella Underground
piazza Duca degli Abruzzi 3 – 34132 Trieste (Italia)
T +39 040 3220551 / F +39 040 9673002
info@scienceplusfiction.org
www.sciencefictionfestival.org


Art. 3 — Dates and sections

Trieste Science+Fiction Festival 2017 is scheduled to run October 31-November 5 in Trieste. The Festival features the following sections:
• competition for Best International Science-fiction and Fantasy Feature-length Film – Asteroid Award;
• competition for Best European Feature-length Film from the fantastic genre – Méliès d’argent Award;
• competition for Best European Short Film from the fantastic genre – Méliès d’argent Award;
• Spazio Italia – selection of Italian productions from the fantastic genre;
• retrospectives, special programs and life achievement awards;
• premieres and special events.
The selection committee of the Festival selects and invites the films that are presented in competition and out of competition.


Art. 4 — Competition for best international science-fiction and fantasy feature-length film – Asteroid award

The International Competition is restricted to feature-length films (running time: 60 minutes min.), completed in the 18 months prior to the Festival, shot in any format, and classified as science-fiction and fantasy genres in their broadest sense. The competition is only for first, second or third feature-length films by emerging directors; the films must not have been released in Italy yet. The selection committee of the Festival has the right to consider exceptions to this clause. The Direction of the Festival shall appoint an International Jury of at least three movie professionals with the task of conferring the Asteroid Award to the best film. The winner will be presented with an original work of art by a local artist, with a value of a minimum of 1,000 euros.
The film awarded with the Asteroid Award shall include the mention of the award in all promotional materials and in all forms of distribution (theatrical, home video and VOD), in accordance with the official graphic design provided by the Festival.


Art. 5 — Competition for best European feature-length film from the fantastic genre – Méliès d’argent award

The Méliès d’argent competition is organized in collaboration with the European Fantastic Film Festivals Federation and is restricted to recently produced European feature-length films (running time: 59 minutes min.) from the fantastic genre in its broadest sense. All films must be qualified as an European Production, according to the rules of the E.F.F.F.F.[1]. The final selection features at least six films; the films must not have been released in Italy yet. The Direction of the Festival shall appoint a Jury of movie professionals with the task of awarding the Méliès d’argent to one of the films in competition. The same film may be selected at various E.F.F.F.F. festivals. A film that has won an award at one of the festivals of the Federation, however, cannot be screened in competition at the ensuing member festivals. The films awarded with a Méliès d’argent participate in the yearly competition for the Méliès d’or (www.melies.org).
The film awarded with the Méliès d’argent shall include the mention of the award in all promotional materials and in all forms of distribution (theatrical, home video and VOD), in accordance with the official graphic design provided by the Festival.


Art. 6 — Competition for best European short film from the fantastic genre – Méliès d’argent award

Admission to the Méliès d’argent award is restricted to short films (running time: 25 minutes max. – the selection committee of the Festival has the right to consider exceptions to this clause), completed in the 18 months before the Festival, shot in any format, classified as science-fiction and fantasy genres in their broadest sense. All films must be qualified as a European Production, according to the rules of the E.F.F.F.F.[1] . The final selection features at least ten films; the films must not have been released in Italy yet. The Méliès d’argent will be awarded to the short film that gets the highest marks by the Festival’s audience. The same film may be selected at various E.F.F.F.F. festivals. A film that has won an award at one of the festivals of the Federation, however, cannot be screened in competition at the ensuing member festivals. The films awarded with a Méliès d’argent participate in the yearly competition for the Méliès d’or (www.melies.org).
The film awarded with the Méliès d’argent shall include the mention of the award in all promotional materials and in all forms of distribution (theatrical, home video and VOD), in accordance with the official graphic design provided by the Festival.


Art. 7 — Spazio Italia – selection of Italian productions from the fantastic genre

Spazio Italia is a non-competitive section that features a selection of recently produced Italian films, shot in any formats and of any running time, from the fantastic genre in its broadest sense.


Art. 8 — Participation in the selection process

In order to participate in the selection process, film presenters shall fill out the official entry form or submit the film through the web portals listed on the Festival’s website (www.sciencefictionfestival.org). No application fee is due. The entry form, duly filled out and signed, shall be dispatched via email by September 18, 2017, together with the suitable information materials, as specified in the entry form. By the same date, film presenters shall grant the members of the selection committee access to a digital copy of the film. In case film presenters prefer to send a copy of the film in DVD or Blu-Ray format, the shipment shall be labelled as following: “for cultural purposes only, without commercial value”. Non-compliant parcels could be rejected. All shipment costs are at the film presenters’ charge. The information material will be kept as part of the archives of Trieste Science+Fiction Festival and will thus not be returned to senders.
All decisions concerning the selection of films are at the selection committee’s sole discretion. The members of the selection committee are not obliged to provide any clarification on the criteria applied to the selection of the submitted films.


Art. 9 — Participation in the festival: screening copies and requested materials

All copies of the invited films shall be in their original version (with English subtitles, if not in English). The Festival’s accepted screening format is DCP. Exceptions to this clause may be considered by the Festival and shall be agreed upon with its technical staff.
All copies of the selected films are requested to reach the Festival’s headquarter by October 23, 2017. International shipment shall be labelled as following: “for cultural purposes only, without commercial value”. Shipments from non-EU countries shall have in attachment a pro-forma invoice, declaring a maximum value of 50 USD. The Festival will not cover custom duties.
Film presenters shall also provide the Festival with the following materials:
• full and detailed technical sheet;
• synopsis, director’s bio-filmography and statement on the film;
• stills of film scenes and a picture of the director;
• dialogue list in the original language of the film;
• time-coded file of the English subtitles (for films whose original language is neither English nor Italian)
• a video file of the film for electronic subtitling in Italian (for films whose original language is not Italian);
• video clips for promotional purposes.
The above materials shall be delivered to the Festival no later than October 9, 2017.
The Festival’s offices will promptly provide film presenters with detailed instructions on the requested materials, together with their shipment guidelines, following the acceptance of the invitation to participate in the Festival.


Art. 10 — Shipping and insurance costs

The costs of the shipment of the film copies are at the Festival’s charge, except when film presenters explicitly ask for a return shipment to an address other than their headquarter’s. The copies will be shipped back within two weeks from the end of the Festival; it is the film presenters’ responsibility to inform the Festival of the address of dispatch. All copies will be covered by an “All risks” insurance policy taken out and entirely paid by the Festival. Copies will be actually insured for the period in which they are available for the Festival, i.e. from delivery to return shipment.


Art. 11 — General provisions and challenges

Entry to, and participation in, the Festival shall imply fully acceptance of the present regulations. The Direction of the Festival reserves the right to take final decisions to any exception not envisaged in the present regulations. The present regulations are laid down both in Italian and in English. In case of interpretation problems, the Italian version shall prevail.

1 — (1) If the director is not a European national, the production must be entirely European (even a minor non-European contribution is eliminatory); (2) if the director is a European national, a non-European co-production will be considered. The Board of the European Film Festivals Federation will make the final decision on the line up.